Proč zima nesvědčí kloubům? Vyzrajte nad jejich bolestí svépomocí

Proč zima nesvědčí kloubům? Vyzrajte nad jejich bolestí svépomocí

Temné a mrazivé počasí neprospívá naší imunitě a kloubům. S rostoucími mrazy a kratšími dny se může stupňovat bolest kloubů a člověk chvílemi doslova trpí. V dnešním článku se dočtete, jak můžete kloubům ulevit od bolesti během zimního počasí.

Za bolest kloubů v zimě může tma, chlad i nedostatek pohybu

Co přesně stojí za bolestí kloubů v zimním období? Jednoznačná odpověď neexistuje. Mezi nejpravděpodobnější příčiny patří chlad, nedostatek světla a minimální pohybová aktivita. Svůj podíl na bolesti má i přejídání se a s tím související nadváha.

Nervová vlákna v kloubním pouzdře citlivě reagují na změnu počasí, tedy i na chlad. S poklesem atmosférického tlaku se vlákna napínají a způsobují člověku bolest.

Podle jedné z teorií se nedostatek světla během zimních měsíců negativně odráží i na oběhovém systému. V důsledku krátkých a méně slunečných dní podle této teorie krev v těle hůře cirkuluje a klouby tuhnou. Tuhnutí následně vyvolá i bolest.

Pozor si dejte i na namrzlé chodníky a zimní sporty, u kterých v důsledku pádu hrozí úrazy kloubů.

V zimě si dejte obzvlášť pozor na pády v důsledku ledovky.

Nečekejte až na jaro. Vyjděte vstříc bezbolestným kloubům

  1. Vrstvěte oblečení a udržujte klouby v teple. Pokud se chystáte na procházku do mrazu, teple se oblečte a nezapomeňte si obléct několik vrstev.
    • První vrstva (funkční) udržuje teplo a odvádí pot z těla. Mezi tyto typy oblečení patří funkční rolák, tričko s dlouhým rukávem nebo nátělník.
    • Jako další vrstva dobře poslouží svetr, mikina nebo teplejší rolák. Vybírejte oblečení, které vás zahřeje a budete se cítit pohodlně.
    • V poslední řade si nasaďte kabát nebo bundu. Doporučujeme volit délku pod kolena, abyste zakryli i choulostivé klouby.

Správným výběrem vrstev oblečení ochráníte klouby před mrazem.

  1. Zahřejte klouby i v teple domova. Na bolestivé klouby můžete vyzkoušet nahřívací náplasti nebo teplý termofor. Pokud máte vanu, dopřejte si horkou koupel a relaxujte.
  2. Dodržujte pitný režim. Pijte nealkoholické vody (zejména neperlivou čistou vodu). Voda minimalizuje tření chrupavek, které vyvolává bolest. Dostatečně pijte i během sportu. Víte, jak správně pít při sportování? To se dozvíte v našem článku.
  3. Únava i nedostatek spánku podporují vnímání bolesti. Spěte 7 až 8 hodin denně. Neskolí vás snadno únava a udržíte si dobrou náladu.
  4. Zajděte si zacvičit jógu nebo si zaplavat na nejbližší bazén. Nápady, jak sportovat zdravě i v zimě, jsme vás inspirovali v dřívějším článku.
  5. Nadváha představuje vysokou zátěž na klouby. Jezte zdravě a doplňujte vitamíny a minerály. Do stravy zapojte potraviny s obsahem vitamínu C, D, K, E, betakarotenu a bílkovin. Milujete grilovaného lososa s čerstvým špenátem? Přesně tato pochoutka je pro klouby jako dělaná. Do jídelníčku zapojte dostatek ovoce a zeleniny.
  6. Nebojte se doplnit tělu chondroitin, glukosamin a další minerály formou vhodných doplňků stravy. Vyzkoušejte třeba doplněk stravy Flexodon C 800, který napomáhá jejich optimálnímu přísunu, a tedy i správné funkci kloubů a kostí.

 

A jak si v zimě ulevujete od bolesti kloubů vy? Inspirujte fanoušky na našem Facebooku.

Sdílejte článek: