Proč je správný strečink před a po tréninku tak důležitý?

Proč je správný strečink před a po tréninku tak důležitý?

Říkáte si, že nadešel ten správný čas začít cvičit? Nebo naopak patříte mezi pravidelné sportovce? Ať už je to tak nebo tak, nepodceňte protažení svalů a následnou regeneraci. Přečtěte si dnešní článek a zjistěte, proč už nikdy nevynechat strečink.

Proč je dobré se protáhnout?

Jak nejlépe zahájit každou sportovní aktivitu? Protáhněte se, rozehřejte organismus a rozhýbejte klouby! Jedině tak nejlépe nastartujete své tělo. Navíc díky cvikům zvýšíte fyzickou zdatnost a minimalizujete riziko poranění.

Nejraději byste se po cvičení svalili na gauč? To raději nedělejte. Věnujte se po tréninku dostatek času k protažení svých svalů. Vyhnete se tím jejich zkrácení, které by se do druhého dne projevilo „svalovicí“. A místo ladného pohybu byste se jen nemotorně pohybovali.

Proč je strečink tak důležitý?

  • zvyšuje tělesnou teplotu, čímž zahřívá organismus
  • minimalizuje riziko poranění během výkonu
  • snižuje svalové napětí
  • zvyšuje svalovou pružnost a efektivitu svalů
  • zlepšuje kloubní pohyblivost
  • strečink po výkonu napomáhá tělesné regeneraci
  • prodlužuje zkrácená svalová bříška

Jak se rozcvičit před tréninkem?

Jak už bylo řečeno, protažením těla organismus zahřejete, zlepšíte svalovou pružnost a rozhýbete klouby. Na protažení doporučujeme alespoň 10 minut času. A jak na to?

  • Krátce se proběhněte. Stačí pět až deset minut běhu nebo přejděte z plynulé chůze postupně do klusu. Obecně pomáhá jakákoliv činnost, kterou zvýšíte tepovou frekvenci. Co třeba krátká jízda na kole nebo na rotopedu?
  • Nezapomeňte na protažení těla. Nohami předkopávejte, zakopávejte nebo chvíli poskakujte na místě. Zapojte i cviky z běžecké abecedy.
  • Myslete na klouby! Předkloňte se a snažte se rukami dotknout prstů u nohou nebo lýtek. V této pozici setrvejte několik sekund.
  • Kloubům prospějete i krouživými pohyby rukou, trupu nebo nohou. Kroužení uvolňuje látky, které „promazávají“ klouby, čímž minimalizujete jejich opotřebovávání.

Tip ze světa zdravých kloubů: Víte, kterými sporty nezatížíte své klouby? Inspirujte se naším článkem a vykročte vstříc svému zdraví.

Čím zakončit sportovní výkon?

Abyste se vyhnuli bolestem svalů, nezapomeňte na jejich regeneraci. V rozpáleném těle se ve svalech po tréninku tvoří kyselina mléčná, která by do druhého dne způsobila svalovici. Věnujte strečinku alespoň 10 minut a bolestem svalů se vyhnete. A jak na správný strečink?

  • Protáhněte celé tělo. Začněte od shora dolů – tedy od krku, přes ramena, trup, hýždě, stehna až po lýtka. Soustřeďte se zejména na svaly, které během výkonu dostaly zabrat.
  • Skákejte o sto šest! Výborným pomocníkem při strečinku je švihadlo. Chvíli si zaskákejte a švihadlo použijte i k protažení nohou v leže.

  • Lehněte si na záda, pokrčte jednu nohu a druhou s nádechem narovnejte do úhlu 90°. S výdechem ji jemně přitahujte k hrudníku.
  • Stoupněte si, rozkročte nohy a sehněte trup k nohám. Snažte se rukami dotknout pat.

Tip pro zdravé klouby: Zachovejte pružnost i pohyblivost kloubů díky správné výživě. Pravidelně doplňujte prospěšné kloubní látky třeba i prostřednictvím doplňku stravy Flexodon C 800.

A jak se procvičujete před tréninkem a po tréninku vy? Svěřte se nám do komentářů na Facebooku.

 

Čtěte další tipy pro udržení zdraví kloubů během sportu

Sdílejte článek: