Hypermobilita kloubů: radost nebo starost?

Hypermobilita kloubů: radost nebo starost?

Většina lidí musí tvrdě dřít, aby udělali provaz nebo dali nohu za hlavu. Někteří jedinci tuto schopnost ovládají bez většího tréninku. Škodí člověku hypermobilita kloubů, nebo je naopak prospěšná?

„Člověk jako z gumy“

Člověk s hypermobilitou trpí nadměrnou kloubní volností. Bez většího tréninku dokáže se svým tělem dělat doslova psí kusy. Tento stav je dán volnější a roztažitelnější pojivovou tkání, která umožňuje širší rozsah pohybů než u ostatních osob.

Hypermobilita pomáhá do určité míry zvyšovat výkony gymnastům, houslistům nebo třeba tanečníkům. Pokud se přidá i bolest, mluvíme o onemocnění zvaném hypermobilní syndrom.

Bolest člověk ucítí hlavně v kolenním kloubu. Ta vychází buď přímo z kloubu, nebo z okolních svalů a šlach. Situaci zhoršuje dlouhé stání, chození nebo přetěžování jedné strany těla. Stačí menší síla a o drobný úraz, otok nebo vyvrtnutý kloub máte vystaráno.

Žena s hypermobilními klouby
Zdroj: fyzioklinika.cz

Až 20 % malých pacientů s hypermobilitou kloubů

Hypermobilita se objevuje přibližně u 20 % malých dětí. S rostoucím věkem většinou vymizí a poté ji najdeme už jen u 5 % dospělých s převahou žen. Vědci i lékaři si stále lámou hlavu nad jednoznačnou příčinou této nemoci.

Největší roli hraje dědičnost. Jen výjimečně se stává, že se hypermobilita vyskytne u jednoho člena z rodiny. Na vině můžou být i hormony, nevhodná fyzická zátěž, úraz nebo jiná onemocnění.

Stanovení diagnózy s pomocí bodového systému

Nejdříve lékař vyloučí další možná onemocnění jako infekce, úrazy nebo nádor. Hypermobilita může být projevem i některých syndromů (například Downova syndromu), které je nutné prověřit.

Pokud lékař tyto diagnózy vyloučí, přechází se na přímé stanovení diagnózy. Při bodovaném vyšetření lékař klouby hodnotí počtem bodů a po jejich sečtení se stanoví stupeň hypermobility.

Prováděná vyšetření a jejich bodová ohodnocení

Typ vyšetření Počet bodů
Ohnutí zápěstí a malíčku směrem k ruce tak,
aby byl rovnoběžně s předloktím
max. 2 body (1 bod za každou stranu)
Ohnutí palce k předloktí max. 2 body (1 bod za každou stranu)
Prohnutí loketního kloubu do úhlu 10 ° max. 2 body (1 bod za každou stranu)
Prohnutí kolenního kloubu do úhlu 10 ° max. 2 body (1 bod za každou stranu)
Dotknutí se dlaněmi podlahy při předklonu s nataženými koleny 1 bod

Od lékaře obdržíte maximálně 9 bodů. Pokud vaše skóre dosáhne hodnoty nad 5 bodů, jedná se o vyšší stupeň hypermobility. Součet bodů v rozmezí hodnoty 4 až 5 diagnostikuje nízký stupeň hypermobility.

Udělejte krok navíc ke zdravým kloubům

Ulevit od bolesti si můžete i svépomocí. Dodržujte předepsané rady a snažte se vyhýbat všem nepříznivým faktorům. Vše ovšem záleží od toho, který kloub ve vašem těle trpí hypermobilitou.

  1. Dodržujte zdravou životosprávu. Hlídejte si, co jíte a udržte si ideální tělesnou váhu. Kila navíc klouby přetěžují a bolest narůstá. Potřebné látky pro zdravé klouby a chrupavky najdete i v doplňcích stravy s obsahem vitamínu C, chondroitinu a glukosaminu.
  2. Sportovní aktivitu vybírejte s rozvahou. Ne každý sport je vhodný. Běžte si zaplavat, projděte se po lese nebo využijte hezkého počasí a nasedněte s rodinou na kola. Vyhněte se sportům, při kterých dochází k náhlým změnám směru pohybu nebo rotacím. Příkladem je fotbal, tenis nebo školní házená. Inspirujte se, při kterých sportech nejméně zatížíte své klouby.
  3. Boty vybírejte podle praktičnosti. Vysoké podpatky prozatím nechte v krabicích, kloubům škodí. Upřednostněte raději obuv, která udrží podélnou a příčnou klenbu nohy.
  4. Nespěte na břiše. Pořiďte si zdravotní matraci a polštář, které udrží hlavu ve stejné ose s páteří.
  5. Preferujte práci, při které měníte polohu. Stereotyp kloubům škodí, ať už jste řidič z povolání nebo sedíte celý den za počítačem. Využijte každou volnou přestávku k procvičení těla.
Procvičení těla v práci při hypermobilitě.

Znáte člověka, který trpí tímto typem onemocnění kloubů? Sdílejte svoje zkušenosti i s ostatními fanoušky na našem Facebooku.

Sdílejte článek: