6 věcí, které kloubům (ne)prospívají. Víte o všech?

6 věcí, které kloubům (ne)prospívají. Víte o všech?

Dne 12. října každoročně startuje Světový týden kostí a kloubů. Abyste si udrželi kosti i klouby zdravé, naučte se rozlišovat, kterými činnostmi jim prospíváte, a čím si naopak uškodíte. Vše potřebné se dočtete v dnešním článku.

Sport a pohybové aktivity

Čím kloubům škodí? I u sportu dodržujte pravidlo – všeho s mírou. Vyššímu riziku jste vystavení při výkonu intenzivních sportů. Snažte se omezit i cviky s výskoky nebo prudkými dopady a vyhýbejte se terénům s tvrdým povrchem.

Které sporty zařadit? Mezi nejvhodnější pohybové aktivity z hlediska zdraví kloubů řadíme plavání a pravidelnou chůzi. Prospěje vám i každodenní procházka se psem. Pokud při venčení strávíte na procházce přibližně 30 minut, za celý den si k dobru připíšete až 90 minut pohybu navíc.

Tip ze světa zdravých kloubů: Poranili jste si během sportu kloub? Naučte se aplikovat zásady první pomoci a poznejte, v jaké chvíli nejde jen o obyčejnou odřeninu.

Jídelníček a (ne)zdravé stravování

Čím kloubům škodíme? Mezi rizikový faktor řadíme zejména nadváhu. Vyšší tělesnou hmotností dáváte zabrat i kloubům. Snažte se svou váhu držet v optimálním rozmezí a vyhněte se špatným tukům a cukrům.

Které potraviny zařadit do jídelníčku? Kloubům a kostem prospějí potraviny s vysokým obsahem vápníku a bílkovin. S klidným svědomím si pochutnejte na římském salátu, brokolici, špenátu, lososovi nebo mléku. Dostatečnou výživu můžete kloubům zajistit i prostřednictvím doplňků stravy s obsahem glukosaminu, chondroitinu a vitamínu C.

Tip ze světa zdravých kloubů: Víte, z kterých potravin by se měl skládat váš jídelníček? Přečtěte si náš dřívější článek a projezte se ke zdravým kloubům.

Přetěžování kloubů

Čím kloubům škodíme? Přenášíte často těžké předměty? Naučte se, jak je správně přemísťovat. Nevhodným zatížením pouze jedné části těla totiž kloubům ublížíte.

Jak situaci vyřešit? Pokud potřebujete přenést těžký náklad, nepředklánějte se pro něj, ale raději ho zvedněte v dřepu. Vyhněte se švihu a prudkým pohybům. Při přenosu předmět umístěte co nejblíže k tělu.

Vysoké podpatky a jejich daň na zdraví

Čím kloubům škodí? S vysokými podpatky ženy zaujmou nejedno mužské oko, ale co na to řeknou jejich klouby? Budou naříkat! Je totiž dokázáno, že podpatek s výškou nad 5 cm zatíží kolenní kloub o více než 23 %.

Jak situaci vyřešit? Umírněte svou touhu po nošení vysokých podpatků a pořiďte si raději lodičky s výškou podpatku přibližně 3 cm.

Sedavé zaměstnání a dlouhé stání

Čím kloubům škodí? Ani jedna z těchto variant není pro tělo optimální. Při sezení člověk nevyvine téměř žádný pohyb a při neustálém stání vystavujeme klouby přetrvávající zátěži.

Jak z toho ven? Při sedavém zaměstnání si pravidelně dělejte po 30 minutách pauzu a projděte se po kanceláři. Pokud vám kolegyně nabídne, jestli za ni nechcete skočit třeba na poštu, berte to všemi deseti. Každý pohyb navíc se počítá.

Kouření a alkohol

Čím škodí? Kouření i alkohol představují nebezpečnou kombinaci pro kosti i klouby. Společně způsobují úbytek kostní hmoty, který je podstatou osteoporózy (řídnutí kostí). Čím méně alkoholu budete pít, tím silnější budou vaše kosti.

Jak z toho ven? Snažte se omezit pití alkoholu a co nejdříve típněte poslední cigaretu. Nicméně potěšíme alespoň milovníky vinné degustace. Pokud trpíte potížemi s klouby, čas od času si dopřejte skleničku vína. Víno snižuje zánětlivé procesy v těle a s nimi související bolest kloubů.

A jak pečujete o své klouby a kosti vy? Inspirujte se dalšími radami pro zdraví svých kloubů na našem Facebooku.

 

Čtěte další tipy pro zdravé klouby:

Sdílejte článek: